Seuran perustaminen ja historia

Metsästysseura Särkän Erä ry:n perustamiskokous on pidetty 22.12.1980 Rautavaaralla autoiija Yrjö Rossisen talossa. Seuran nimeksi tuli Yrjö Rossisen ehdotuksesta Särkän Erä. Kokous päätti rekisteröidä yhdistyksen sekä liittyä samalla jäseneksi Suomen Metsästäjäliiton Pohjois-Savon piiriin.

Särkän Erän perustavat jäsenet olivat Yrjö Rossinen, Osmo Toivanen, Jorma Korhonen, Erkki Rossinen ja Martti Korhonen. Kyseiset henkilöt muodostivat ensimmäisen Särkän Erän johtokunnan. Seuran puheenjohtajana toimi alkuun Yrjö Rossinen, varapuheenjohtajana Osmo Toivanen. Sihteerinä ja rahastonhoitajana toimi Martti Korhonen. Tilintarkastajina toimivat Risto Parviainen ja Hilja Kuosmanen, varalla toimivat Veikko Karppa sekä Pentti Rossinen.

Seuran jäsenmäärä oli ensimmäisenä vuonna 24 ja jäsenistö koostui etupäässä alueella asuvista maanvuokraajametsästäjistä.

Metsästysalueet oli vuokrattu yksityisiltä maanomistajilta, kunnalta, seurakunnalta sekä yhtiöiltä Rautavaaran pitäjästä Ala-Keyrityn kylästä. Hirvenmetsästykseen oli vuokramaata 4200 ha ja pienriistalle 1100 ha.

Riistanhoitotyö perustui jänisten ja hirvien talviruokintaan. Metsästystä suoritettiin riistakantaa säästäen.

Muuta toimintaa alkuvuosina olivat; hirvipeijaisten järjestäminen talkoovoimin maanvuokraajille, lintupoikuearviointia sekä hirviammuntakilpailut.

Särkän Erä ry:n perustajajäsenistä toimii edelleen aktiivisesti Erkki Rossinen ja Osmo Toivanen mm. metsästysseuran hirviporukassa.

Särkän Erä ry:n 30-vuotisjuhlaa vietettiin 4.6.2011 Korpimäen koululla. Juhlatilaisuuteen olivat kutsuvieraina perustajajäsenet, seuran jäsenet, maanvuokraajat ja alueella asuvat sekä hirvenmetsästyksen yhteislupa-alueen metsästyksen johtajat. Lisäksi kutsuttuna oli Riistanhhoitoyhdistyksen edustaja.

Juhlaa vietettiin ruuan, täytekakkukahvien ja erilaisen ohjelman sekä vapaan yhdessäolon merkeissä. Juhlassa palkittiin ansioituneita metsästyksen harrastajia sekä perustajajäsenet pitivät puheenvuoronsa.

(perustamistietojen lähteenä Särkän Erä ry:n Toimintakertomus vuodelta 1981)

YHTEYSTIEDOT

Särkän Erä ry